SEO Guide – Sökmotoroptimering

Seo är en av dom kraftigaste verktygen du kan använda för att få ditt företag att växa snabbt och under en lång tid.

Det bästa med SEO är att när du väl har lagt lite tid på det, kan det ge passiv ökning i flera år framöver.

Men hur gör man egentligen Seo och kan man göra det på något billigt sätt, eller måste man anlita någon som gör det åt en?

I den här artikeln kommer vi gå igenom allt om SEO och vad du kan göra själva för att förbättra den.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization eller Sökmotoroptimering på svenska. SEO handlar om att få sökmotorer eller så kallade crawlers/spiders att förstå innehållet på din webbplats bra och därmed visa din webbplats högt upp i sökresultatet när användaren söker efter information på webben.

SEO Kan ge dig många besökare till din webbplats

Google är den största sökmotorn på webben och är så stor att man kan säga att dom inte har någon riktig konkurrens. På grund av detta så är det just därför just google dom flesta optimerar sina sidor för.

Varför ska man göra sökmotoroptimering?

För att någon ska besöka din webbplats så måste användaren veta om att den finns. Det finns miljontals webbplatser på nätet och du måste stå ut för att synas på webben. Att göra sökmotoroptimering är det bästa alternativet för att synas på webben.

Sökmotoroptimering kan göra en väldig stor skillnad på ditt företag och kan vara skillnaden på om det blomstrar eller om det håller på att gå omkull.

En bra tillväxt på en av mina sidor i Ahrefs.

Min största webbplats får ungefär 20 tusen besökare per dag gratis ifrån Google. Tänk dig själv att få in 20 tusen besökare i din fysiska butik per dag. Det här gör att jag kan tjäna stora pengar på den webbplatsen och jag behöver inte göra något aktivt arbete alls knappt på den, utan google fortsätter skicka nya besökare varje dag.

Det här är kraften med sökmotoroptimering, du får helt passivt in nya kunder till din webbplats varje dag.

Det är dock inte så enkelt som det låter att bara göra SEO. Google ändrar sin algoritm flera gånger varje dag och man måste verkligen vara uppdaterad för att hänga med. Alla har inte tid att hålla sig uppdaterade varje dag om nya förändringar och därför kan det vara bra att anställa någon för det här.

Känner du att du inte har tiden eller kunskapen att göra det själv och vill låta någon som jobbar med det här varje dag ska göra SEO:n åt dig, Kontakta Oss.

18 Saker du kan göra för att förbättra din SEO

Dom flesta som precis startat upp sitt företag har en tight budget. Därför så har jag listat 15 saker du kan göra själv för att förbättra ditt sökresultat, utan att lägga pengar på att anställa någon.

Google har ungefär 200 stycken olika parametrar dom kollar efter när dom rankar en webbplats. Här är en lista av dom 18 viktigaste som är enkla att fixa själv och kan vara skillnaden mellan någon få till flera tusen besökare per dag.

Ett bra verktyg för att kontrollera allt det här snabbt är att använda sig utav SiteChecker Pro.

H1 Titel

H1 Titeln är den titeln som oftast sitter högst upp på en webbplats sida eller inlägg. Den kan också kallas för huvudtiteln. Det är viktigt att du får med ditt nyckelord i den här titeln och optimerar den för att berätta för dina läsare vad ditt inlägg kommer handla om.

Du ska alltid ha max en h1 titel på varje webbsida och om du har flera stycken så google få svårt att veta vilken h1 titel den ska välja och därför straffa din webbplats och placera den långt ner på sökresultatet.

H1 Titeln på den här sidan

I det här falled så är alltså ”Vad är SEO? (Sökmotoroptimering)” H1 titeln på den här sidan. För att kontrollera om du har en eller flera h1 titlar kan du antingen kolla i koden på webbplatsen genom att söka efter < h1 > eller använda dig om ett verktyg som: HTML title checker.

H2 till H6 Titlar

Du har även andra titlar som är underkategorier till H1 titeln. Här har du titlar allt ifrån H2 ner till h6. Även i det här fallet så är det viktigt att du får med ditt nyckelord i en eller flera av dessa titlar. Förr i tiden kunde man ranka högt och snabbt upp genom att optimera med sitt sökord i alla utav dessa H-titlar. Nu har google blivit smartare och du kan överoptimera din sida genom att ha ditt sökord med i dessa titlar för många gånger.

Det är rekommenderat att ha sökordet minst en gång i H2 titlarna och eventuellt en gång i en H3 titel också. Det här kräver lite känsla och test för att hitta det som fungerar bäst för en.

Så här ser en korrekt uppsättning ut utav H-titlar:

Optimerade H-titlar

Som du ser – Så är det ganska logiskt tänkande egentligen, men det är ett väldigt vanligt misstag att ha väldigt dålig struktur på sina meta titlar och inte använda sig utav nyckelorden inuti dom.

Brödtext

Brödtexten hittar du oftast högt upp på sidan och det ser ut som en struktur över vart på webbsidan du är. Brödtext är ingenting som google har som direkt rankningsfaktor, utan är till för att hjälpa användaren att navigera på hemsidan.

Dock så kan google ranka din sida högre indirekt pga brödtext – genom att du förbättrar navigationen på din webbsida och det kan göra att användaren stannar längre och besöker fler sidor. Det är speciellt nödvändigt på stora sidor med tusentals sidor som är lätt att gå vilse i och det kan ge hela webbsidan en bättre struktur.

Jag använder ingen brödtext på den här webbplatsen då den är väldigt liten och innehåller fåtal sidor. Du kan även använda brödtext i den strukturerade datan och därför få ”brödtext-snippet” i sökresultatet och det kan se ut såhär:

Nyckelord

Nyckelordet eller nyckelorden är viktigt att du tar reda på innan du börjar bygga på ett nytt inlägg eller sida. Nyckelordet för den här sidan är ”SEO” eller ”Sökmotoroptimering” som huvudnyckelord.

Det är viktigt att du får med ditt nyckelsökord en eller flera gånger i din text. Det kan diskuteras fram och tillbaka hur många gånger eller procent av texten som ska innehålla nyckelordet. Förr så kunde man lägga in sökordet väldigt många gånger i texten och göra texten nästan oläslig och ranka väldigt högt.

Nyckelord i texten på den här sidan

Använder du nyckelordet för många gånger nu för tiden, så är risken stor att din sida blir överoptimerad och google drar ner din sida i sökresultaten. En rekommendation ifrån mig är att inte använda sökordet mer än 1% av texten.

Det är också viktigt att inte ringa in sig allt för mycket i just ett nyckelord. Skriver du långa inlägg med många nyckelord i så kommer dina inlägg att ranka för tusentals sökord – dock så vill man ha ett huvudnyckelord med många sökningar per månad att ranka högt för.

Permalänk

Permalänken är adressen till inlägget eller sidan du ska optimera. Det är viktigt att hålla sin permalänk så kort som möjligt men även få med dom sökorden du vill ranka för.

I det här fallet så är permalänken i det här inlägget: https: //sellenseo.se/SEO/ eftersom jag vill ranka inlägget för just sökordet SEO. Vill jag ranka för till exempel SEO Stockholm, så använder jag https: //sellenseo.se/seo-stockholm/

Om du använder wordpress så kommer det original med datum-arkiv eller andra konstiga strukturer, dom kan se ut som följande: https: //sellenseo.se/2015/01/SEO/. Det här är absolut inte optimalt eftersom du vill ha så kort permalänk som möjligt och göra det enkelt för användaren att förstå.

Det finns även fall där sidan använder sig av php parametrar som kan se ut som följande: https: //sellenseo.se?SEO. PHP parametrar är svårt för både användare och googles sökmotor att förstå och det är ej rekommenderat att använda. Använd en så simpel, kort och lätt att förstå permalänk som möjligt.

Meta Titel

Meta titeln är en av dom få sakerna du kan ändra för att få ett annat sökresultat på google. Även här är det viktigt att du får med ditt nyckelord i titeln. Du ska även optimera meta titeln för att få så många klick som möjligt. CTR (Click Through Rate) är en viktig rankningsfaktor och det kan förbättra din trafik avsevärt.

Här ser du meta-titeln på det här inlägget

Google kontrollerar vilka svar sina användare letar efter när dom söker efter någonting på google och en sida med hög CTR ser google som relevant till sökordet och kommer därför ranka den sidan högre för det sökordet.

Använd lockande titlar men du ska absolut inte lura användaren till någonting som sidan eller inlägget egentligen inte handlar om. Det kan ge dig omvänt resultat och du kan tappa positioner i sökresultatet.

Meta Beskrivning

Meta beskrivningen är en annan av dom få grejerna du kan ändra för att ändra utseendet på din sida i sökresultatet. Även här gäller det att skriva en bra meta beskrivning som lockar till sig klick. Google har sagt att dom ej använder meta beskrivningen för att ranka sidor men även som tidigare, så kan du ranka indirekt med en bra meta beskrivning.

Meta beskrivningen på det här inlägget

Det som är spännande är att om du har ditt nyckelord i meta-beskrivningen så markerar ofta google den med fet-stil i sökresultatet, vilket både kan leda till högre CTR och eventuell högre rankning.

Bildernas filnamn och alt tagg

En annan sak som är väldigt viktigt att få rätt är just bilder på din sida. Du har säkert sett att google även har en sökfunktion för just bilder. För att ranka högt upp på Google bilder så är det viktigt att du använder rätt filnamn – titel och alt tagg. Alt-taggen är till för att förklara för google vad det är för bild och vad den handlar om.

Det finns mycket diskussioner och många åsikter om just ALT-taggen. Min rekommendation är att vara lite försiktig med överoptimering på filnamn och alt-taggen. Beskriv bilden i alt-taggen utan att ”pressa” in ditt nyckelord.

Använder du wordpress så kan du mycket enkelt lägga till taggen på dina bilder och det finns även plugins som använder sig av filnamnet och lägger till den automatiskt. Det är dock rekommenderat att inte använda samma filnamn, titel och alt-tagg.

Ingående Länkar

Nu kommer vi till en av dom viktigaste faktorerna när det kommer till SEO – Ingående länkar. Om en stor sida som till exempel Aftonbladet länkar ifrån sin sida till din artikel så kommer google se det som att dom kan lita på din sida och ranka högt. Ingående länkar ifrån stora sidor är mycket viktigt för att ranka bra, även om det blir mindre och mindre viktigt för varje dag.

Dom ingående länkarna på en av mina webbplatser

Det finns hur mycket som helst när det kommer till ingående länkar att prata om och om vi skulle ta upp allt här skulle det bli ett väldigt långt inlägg. En tumregel är dock att destu fler stora och kända sidor som länkar till dig – destu mer litar google även på dig och kommer ranka dig högre.

Eftersom det är så viktigt med bra ingående länkar till sin sida för att ranka sin sida så försöker många manipulera och köpa länkar och så vidare. Det kallar Blackhat eller Grayhat SEO. När man får länkar automatiskt utan att köpa eller bygga länkar kallas det för White Hat Seo. Längre ner i artikeln hittar du mer information om just detta.

Det finns tusentals verktyg att kolla ingående länkar och en av dom som är gratis är SmallSEOtools. Jag själv använder Ahrefs men det kostar en del.

Länkstruktur/Intern länkning

En sak som många väldigt ofta glömmer bort när dom bygger sidor är just intern länkning mellan sina egna sidor på webbplatsen. Det här är någonting som jag är väldigt noga med när jag bygger mina sidor, både för att få användarna att stanna längre på mina sidor men även för att googles spindel lättare ska kunna crawla igenom och hitta alla blogg-inlägg.

Destu mer frekvent och snabbare google kan crawla igenom alla dina sidor – destu bättre kommer du troligtvis ranka. Du kan även använda dina ankar-texter för att ranka dina sidor bättre och tala om för google vilka sökord du vill ranka för.

Du kan använda search console för att kontrollera dina interna länkar.

Ett exempel är att om jag hittar ordet ”SEO” i en annan artikel, så hade jag kunna länka till den här artikeln från en annan artikel med ankartexten ”SEO” för att tala om för google att det här inlägget handlar om det.

Utgående Länkar

Utgående länkar är dom länkarna som du ger ifrån din webbplats till andra webbplatser. Genom att länka till andra webbplatser inom din niche, kan google lättare förstå vad din webbplats handlar om och även hjälpa användaren att få den information användaren söker efter.

utgående länk
Hur en utgående länk ser ut.

Det finns flera olika attributer – Dofollow, Nofollow. Nofollow på en länk är till för att visa google att dom inte ska följa den här länken med sin spider och därmed inte skicka någon ”link juice” till sidan du länkar till. Det här kan vara bra att använda när du länkar till annonser eller affiliate länkar.

Du kan hitta om en länk är dofollow eller nofollow genom att kolla koden på hemsidan. Hittar du en kod som ser ut såhär < ahrefs=”https://sellenseo.se/seo/” rel=nofollow”> så är den nofollow och står det ingen ”Rel=” tagg så är det alltså en dofollow.

Google har precis uppdaterat sig genom att lägga till fler REL attribut på länkar och du kan läsa mer om det här hos SearchEngineJournal.

Strukturerad Data

Strukturerad data är ett sätt för att visa google lättare hur din sida är strukturerad och du kan även få ditt sökresultat att stå ut genom att ändra den. Det kan till exempel hjälpa dig att visa bilder för recept eller ”how to” guider direkt i sökresultatet.

Strukturerad data i Googles Verktyg

Strukturerad data i sig är ingen direkt rankningsfaktor enligt google, men det ett kraftigt verktyg eftersom du kan ändra ditt sökresultat.

Det är viktigt att det inte finns några errors i din strukturerade data och du kan använda googles testverktyg för strukturerad data för att kontrollera att din strukturerade data inte har några problem. Du kan även kolla efter problem och errors i Google Search Console.

Duplicerat innehåll

Har man mycket duplicerat innehåll på sin sida så kan man få problem att ranka högt. Det finns två olika typer av duplicerat innehåll. Den ena är att du har samma innehåll som någon annan webbplats på nätet och den andra är att du har samma innehåll på flera av dina sidor.

Kontroll av duplicerat innehåll

Google har gjort det här för att du inte ska kopiera innehåll från någon annan webbplats och ranka med content som du stulit. Har du samma innehåll på flera av dina webbsidor så kan google få svårt att veta vilken utav sidorna som google ska ranka och därför inte ranka någon istället.

För att hitta duplicerat innehåll enkelt så kan man använda sig av SiteLiner’s verktyg för att kontrollera hur mycket duplicerat innehåll du har. Har du flera sidor likadana så kan det vara bra att sätta taggen ”noindex” på dom och ta bort dom ifrån sökresultatet.

Sitemap

En sitemap är en karta som visar google hur din webbplats är uppbyggd och vilka sidor du vill ska synas i sökresultatet. Använder du wordpress tillsammans med ett SEO plugin som Yoast till exempel så skapar dom en sitemap automatiskt till dig.

Sitemapen till den här sidan

Du kan hitta din sitemap om du har någon genom att lägga till ”/sitemap.xml” eller ”/sitemap_index.xml” efter din webbaddress.

Det är också viktigt att du lägger in din sitemap i google search console för att visa google vart dom kan hitta din sitemap.

Tunt Innehåll

Tunt innehåll är när du har massor av sidor som inte har något content eller lågt värde och inte har någon chans att ranka på google. Genom att skriva ”site:webbadress” i googles sökruta så kan du hitta vilka sidor på din webbplats som är indexerade hos google.

Det är ett jättevanligt problem att ha massor av olika sidor indexerade i google och det kan dra ner dina sökresultat för alla sidor. Indexera bara sidor som du tror kommer ranka och har något värde för användaren.

Taggar, arkiv och andra konstiga sidor ska ej indexeras. Oftast så ska man bara indexera Hemsida, Kategorier, Sidor, Inlägg och Bilder för att vara på den säkra sidan. Jag har förbättra SEOn avsevärt på flera sidor genom att ta bort onödigt innehåll ifrån index.

Tid på Sidan och Bounce Rate

Google har på den senare tiden kommit på smartare grejer för att se om sökresultatet är relevant för användaren.

Tid på sidan och bounce rate

Bounce rate betyder att om användaren går in på din sida genom google, och klickar på tillbaka-knappen och går in på en annan sida i sökresultatet. En bounce kan därför vara en signal till Google att din webbplats inte är relevant för just det sökresultatet och därför ranka din sida längre ner.

Tid på sidan och också viktigt eftersom att om en användare stannar länge på sidan, så visar det för google att användaren tyckte om innehållet och hittade det som användaren sökte efter.

Den här algoritmen kallas för RankBrain och den jobbar aktivt 24 timmar hos dygnet hos Google. Du kan kontrollera din bounce rate och tid på sidan i Analytics.

Snabbhet

Google har på senare tid varit välda strikta med att du ska ha en webbplats som laddar snabbt och det här har blivit en väldigt kraftig rankningsfaktor.

Kontroll av snabbheten i Gtmetrix

Att ha en snabb sida är viktigt både för användaren och för googles spiders. Tar din sida längre än 3 sekunder att ladda så klickar dom flesta bakåt och går in på en annan sida istället.

Det finns hundratals faktorer du kan ändra för att få en bättre fart på din webbsida som tex att komprimera bilder och optimera kod.

För att kontrollera din fart och vad du kan förbättra på din sida så kan du använda Google’s verktyg eller GTMetrix som är helt gratis.

Optimerad för Mobil

Så gott som alla nu för tiden äger en mobiltelefon och använder den dagligen. Användandet och webbsurfandet med mobiltelefoner har vuxit explosionsartat på dom senare åren. Majoriteten av sökningarna på google kommer ifrån mobilanvändare och därför är det viktigt att din webbsida visar korrekt format för mobiltelefoner. Det är också viktigt att sidan är responsiv för även surfplattor och alla olika storlekat på skärmarna.

Test i Googles verktyg

Använder du wordpress och använder ett känt tema så kommer det säkert vara responsivt för alla storlekar på skärmarna.

Är din sida inte mobilresponsiv – så kommer google att dra ner din rankning både för mobil och datortrafik. Du kan använda Googles verktyg för att kontrollera att din sida är responsiv.

Vad menas med Onpage SEO och Offpage SEO?

Onpage SEO är när du gör SEO och gör ändringar inne på din sida. Offpage är när du gör SEO utanför din sida och det kan hanla om länkbygge till din sida eller andra grejer som förbättrar ditt sökresultat.

Det är ett jättevanligt misstag att börja bygga länkar till sin sida men ha dålig onpage SEO. Har man dålig onpage SEO så kommer du få dåligt resultet även om du skickar dom starkaste länkarna till din sida.

Har man bra content och bra onpage SEO så kommer du få länkar till din sida automatiskt och därför kommer du inte behöva bry dig om Offpage SEOn.

Vad menas med White hat eller Black hat SEO?

White Hat betyder att du får länkar till din webbplats automatiskt eftersom du har bra content som folk faktiskt vill länka till. Black Hat Seo är när du manipulerar grejer som till exempel länkbygge för att förbättra ditt sökresultat.

Det finns även lite mellanting mellan dessa och då kallas det för Gray Hat SEO. Google blir smartare och smartare för varje dag och använder du Gray Hat eller black hat SEO så är det stor risk att google kommer straffa din sida och ta bort all din trafik.

Därför så rekomenderar jag starkt att bara köra white hat seo om du har planerat att behålla ditt projekt en lång tid framöver. Blackhat seo kan ge snabba pengar men det är en stor risk att du blir straffad.

Sammanfattning

Så en sammanfattning är att SEO kan göra stor skillnad på ditt företag och kan hjälpa ditt företag till att nå nya nivåer. SEO är väldigt komplicerat och det kräver uppdateringar varje dag för att hänga med på vad som egentligen gäller.

Dock kan man göra simpla saker på sin sida för att förbättra sökresultated utan att vara speciellt insatt, men ska du göra större projekt så är det bättre att anlita någon som håller sig uppdaterad och har testat grejer själv.

Vill du ha hjälp med SEOn så kan du kontakta oss här: Kontakt

Har du några frågor eller vill berätta hur du själv gör din SEO så kommentera här under!

Kategorier SEO

1 tanke på “SEO Guide – Sökmotoroptimering”

Lämna en kommentar

303 Shares
Tweet
Share
Pin100
Share203